Cấu trúc cơ bản của một email
To: The name and email address of the person you are writing to
From: Your name and email address
Subject: The topic you are writing email
Cc: The name and email address of someone you want to send a copy to
Bcc: The name and email address of someone you want to senda ‘blind copy’ to (i.e. the other people who receive the message can’t see that this person has also received a copy)
Attached: A document or other file you want to send with the email.
Signature: Your full name, address and other details that are automatically put at the end of your email.
Một số cách để mở đầu thư tín thương mại (correspondence) của bạn
Cận thận khi bạn mở đầu bức thư tín thương mại quốc tế (Be carefull how you open a message).
Để một bức thư được trang trọng thì cách bạn kết thúc bưc thư của bạn phụ thuộc vào cách bạn mở đầu
Open a message |
Close a message |
Dear Sir or Madam |
Yours faithfully |
Dear Mr/Ms/Mrs/Miss Smith |
Yours sincerely |
Dear John |
Best wishes |
Một số cách yêu cầu gửi thông tin.
Nếu bạn đang relply email, bạn nên cảm ơn người đã gửi email cho bạn. Bạn có thể dùng một trong các cách sau.
Nếu bạn gửi kèm thông tin (document, file) với email, bạn có thể dùng một trong những câu sau.
Be polite!
Trong kinh doanh, nếu bạn lịch sự, bạn sẽ luôn nhận được những phản hồi và dịch vụ tốt hơn. Một số cách dùng tiếng Anh lịch sự trong văn viết:
Luôn nói “Please and thank you”: e.g. Thank you for your email. Please can you send me your catalogue?
Tranh nói trực diện vào vấn đề: e.g. We think your prices are rather high, not Your prices are not acceptable.
Ask rather than order: e.g. Please could you send it as soon as possible? Not You must send it straight away.
Use indirect questions: e.g. I was wondering if you could help me, not Can you help me?
Avoid blaming or accusing the addressee: e.g. I am afraid there is a problem with the order, not You’ve made a mistake with my order.
Understate the point: e.g It seems we have a small problem, not There is a problem.
.
Nhận xét của bạn